logo
Wyślij CVKontakt

/

logo
Background image

Blog

Język angielski na rozmowie rekrutacyjnej - jak się przygotować?

Wojciech Stróżyński 23.01.2024

Pomimo tego, że zdarzały się nam na rozmowach osoby, które nigdy wcześniej nie pracowały w międzynarodowej firmie i ich angielski nie pozwala na swobodną komunikację, to jednak znakomita większość specjalistów związanych z IT język angielski zna. Przynajmniej tak im się wydaje. W codziennej pracy tylko nieliczni z nas mają okazję pracować z osobami, dla których język angielski jest językiem ojczystym. Pozostali – w tym ja – rozmawiają głównie z osobami, które znają angielski na poziomie „komunikatywnym”. Najczęściej oznacza to mniej-więcej tyle, że następnym krokiem po skonstruowaniu zdania, jest zamiana słówek z tych z języka ojczystego na te z języka angielskiego. Zmiana szyku zdania jest często pomijana. Korzystając z języka w ten sposób siłą rzeczy uczymy się złych nawyków, prostych zdań, czy też dalekich od poprawności form gramatycznych. W zasadzie nie przeszkadza to nikomu aż do momentu, w którym pada to zdanie:

Czy mógłby Pan/Pani odpowiedzieć na kilka pytań po angielsku?

I w tym momencie nierzadko zaczynają się schody 😉

O co pyta osoba rekrutująca?

Niestety nie mogę podać jednego, konkretnego pytania, które zadają w takiej sytuacji specjaliści do spraw rekrutacji. Najczęściej są to pytania o hobby czy zainteresowania, obowiązki w poprzedniej pracy, motywacje. Czasami osoba rekrutująca może poprosić o opisanie tego jak planujesz pracę lub o inicjatywy, w których braliście udział. Tak naprawdę to możemy się tu spodziewać wszystkiego. Sam w procesach rekrutacyjnych byłem pytany właśnie o zainteresowania, o to z jakimi osobami lubię pracować. Padały też pytania o to za co byłem odpowiedzialny u poprzedniego pracodawcy i jak wyglądały projekty w których pracowałem.

Co ocenia osoba rekrutująca?

Nie tylko płynność i poprawność wypowiedzi, ale też jej treść – zgodność z prawdą. Weryfikuje również, czy język angielski faktycznie jest na deklarowanym poziomie; poziom komunikatywny powinien pozwalać się skomunikować. Niestety nie zawsze tak jest. Głównym zadaniem osoby prowadzącej rekrutację będzie jednak ocena tego, czy kandydat będzie w stanie dogadać się z klientem. Do tego nie potrzeba być native speakerem, ale im lepszy będzie Twój angielski, tym lepiej dla Twojego procesu rekrutacyjnego.

Jak poprawić swój język angielski?

  1. Nie unikaj odpowiedzi. – Najgorsze, co można w tym momencie zrobić to spytać, czy możecie odpowiedzieć po polsku. To się naprawdę zdarza. Zawsze jest coś co możesz powiedzieć. Weź głęboki oddech i opisz to prostym językiem, takim, z jakim nie będziesz miał problemu. Pamiętaj, że najważniejszym w umówieniu z klientem spotkania nie jest to, żeby użyć do tego pięknych słów, ale żeby zrobić to skutecznie.
  2. Nie opowiadaj bajek nawet mówiąc o swoich zainteresowaniach – a nuż okażę się, że osoba rekrutująca ma podobne egzotyczne hobby i będzie chciała o tym porozmawiać dłużej i dopytać o więcej szczegółów.
  3. Poćwicz wymowę popularnych słów – upewnij się, że dobrze je wymawiasz. Niestety sporo osób nie przywiązuje większej uwagi do wymowy, a to błąd.
  4. Staraj się poświęcać chociaż godzinę czy dwie tygodniowo na to, by nauczyć się czegoś nowego. Popularny serwis ze śmiesznymi filmami z kotami pełen jest też materiałów szkoleniowych z języka angielskiego.
  5. Przeczytaj serię artykułów o najpopularniejszych błędach związanych z użyciem języka angielskiego zasłyszanych na rozmowach rekrutacyjnych i w codziennej pracy. Seria ta będzie się sukcesywnie pojawiać na tym blogu.

Mam nadzieję, że te parę rad pomoże Ci lepiej wypaść na rozmowie rekrutacyjnej 🙂
Zachęcam Cię też do przeczytania następnego artykułu z tej serii.

logo
KontaktWyślij CV