Blog
Jak pozycjonować strony bez większych nakładów finansowych?
Norbert Wieczorek 05.08.2022
Na pewno ciężko wyobrazić sobie jak możliwe byłoby prowadzenie jakiegokolwiek biznesu bez pozycjonowania stron internetowych. Pozycjonowanie to proces, który polega na nakierowaniu strony internetowej na miejsce w wynikach wyszukiwarki internetowej. Takie zachowanie ma zapewnić jej większe zainteresowanie użytkowników. Odpowiednie pozycjonowanie to sposób na dotarcie do swojego klienta i podniesienie skuteczności sprzedaży swojej oferty.
Co jednak sprawia, że nawet bardzo popularne strony mają problem z utrzymaniem się na szczycie? Wydaje się, że największe przeszkody dla pozycjonera to: brak wartościowej treści i mało czynników mierzalnych (np. liczby odwiedzin). Czynniki te mogłyby dowodzić efektywności ich działań. Warto wziąć pod uwagę minimalny budżet na promocję witryny reklamowej (około 100 – 200 zł miesięcznie).
Słowa Kluczowe
Po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę zaczyna się aukcja. System Google wyszukuje wszystkie reklamy reklamodawców, w których słowa kluczowe wystarczająco pasują do frazy, która została wpisana w wyszukiwarkę przez użytkownika. W kolejnym kroku system odrzuca wszystkie nieodpowiednie reklamy np. kierowane na inne miasto lub odrzucone z powodu naruszania zasad. Pozostałe reklamy zaczynają brać udział w aukcji. Pozwoli ona określić które z nich i w jakiej kolejności zostaną wyświetlone w wynikach tego wyszukiwania.
W typowej aukcji wygrywa ten, kto zaproponuje najwyższą stawkę za licytowany produkt. Jednak w systemie reklamowym Google niekoniecznie wygra ten, kto zaproponował najwyższą stawkę za kliknięcie. Dlaczego tak jest? Ponieważ w Google obok proponowanego przez reklamodawców kosztu kliknięcia, system bierze także pod uwagę jakość reklamy. W skrócie – czyli to, czy i w jakim stopniu nasza reklama jest dobra. Dobra, czyli dopasowana do zapytania użytkownika i odpowiadająca na jego potrzeby. Następnie, biorąc pod uwagę te dwa elementy, algorytm tworzy ranking reklam i w kolejnym kroku wyświetla reklamy w odpowiedniej kolejności.
Analiza słów kluczowych
Analiza słów kluczowych to proces polegający na wybieraniu fraz związanych z tematyką strony oraz dobraniu do nich odpowiednio mocnych, atrakcyjnych słów kluczowych. Dlatego też analiza jest konieczna, aby dopasować słowa do treści i tematu oraz strony internetowej. W tym celu możesz wykorzystać specjalistyczne narzędzie np. Google AdWords Keyword Planner.
Słowa (lub frazy) kluczowe dzielą się na kilka rodzajów:
- Frazy ogólne – składają się przeważnie z jednego lub dwóch wyrazów, a użytkownicy, którzy je wpisują nie mają określonych preferencji co do swojej aktualnej potrzeby
- Frazy long tail – to frazy bardziej szczegółowe, zawierające więcej niż dwa słowa
- Frazy brandowe – to słowa kluczowe zawierające nazwę firmy lub markę
- Frazy lokalne – to frazy wykorzystywane przy pozycjonowaniu lokalnym, zawierają najczęściej nazwę miejscowości lub regionu
Optymalizacja treści pod SEO
SEO jest rozwiązaniem długoterminowym, a optymalizacja treści jest jedną z najważniejszych części strategii SEO.
Analiza słów kluczowych jest pierwszym krokiem do zrozumienia, jakich terminów wyszukiwania ludzie używają, aby znaleźć Twoją treść. Jeśli wiesz, jakich słów kluczowych używają ludzie, aby znaleźć Twoją stronę, będziesz w stanie zoptymalizować ją pod kątem tych terminów.
Drugim krokiem jest tworzenie treści, które zawierają te słowa kluczowe tak często, jak to możliwe. Chcesz, aby Twoje treści dotyczyły tego, czego ludzie szukają – a nie tylko były wypchane słowami kluczowymi, które nie mają sensu w kontekście.
Trzeci krok to upewnienie się, że Google rozumie, jak ważna jest ta treść, poprzez zdobywanie linków z innych stron i postów w mediach społecznościowych z tym samym słowem kluczowym lub frazą. To zwiększa prawdopodobieństwo, że ktoś zobaczy twój post, gdy wyszuka te słowa lub frazy – i miejmy nadzieję, że wejdzie przez nie!
Tytuł podstrony/artykułu to element najbardziej widoczny na stronie i napisany najgrubszym fontem. Jest on również najczęściej nagłówkiem H1. Odgrywa bardzo ważną rolę, ponieważ zachęca lub zniechęca on użytkownika do dalszej lektury treści, która znajduje się na danej podstronie. Na stronie ofertowej tytuł powinien być zwięzły, prosty, tak aby nie odciągał uwagi użytkownika od dalszej części strony, czyli np. od listy produktów lub opisu oferty. Natomiast na stronie z artykułem tytuł może być dłuższy i powinien zawierać najważniejszą frazę kluczową.
TL:DR
Pozycjonowanie stron internetowych jest dość kosztowne, ale nie musi być. Warto zacząć od rozpoczęcia tych działań, by mieć jak największe szanse na powodzenie w biznesie. Nawet jeśli za pierwszym razem efekty nie będą zadowalające to zawsze można spróbować to zrobić w inny sposób aż w końcu dojdzie się do takiej wprawy, że tworzenie słów kluczowych czy kreowania odpowiednich tytułów oraz linków, będzie nam wychodzić intuicyjnie.